Algemene Voorwaarden
Hoofdstuk 1. Algemeen
Artikel 1. Begripsbepalingen
1.1. Cliënt – Een natuurlijk persoon aan wie Certuz maatschappelijke ondersteuning of gezondheidszorg verleent of heeft verleend.
1.2. Indicatiebesluit – Het besluit van een gemeente of zorgkantoor, waarbij is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor zorg, begeleiding en/of ondersteuning op grond van de WMO, dan wel de WLZ.
1.3. Zorgaanbod – Het aanbod dat door Certuz ten behoeve van zijn cliënten gerealiseerd wordt, zoals, maar niet uitsluitend: Individuele Begeleiding, Groepsbegeleiding, Persoonlijke verzorging, Verpleging, Beschermd en Begeleid Wonen, Dagbesteding, Thuiszorg, Toezicht.
Artikel 2. Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de cliënt en Certuz gesloten zorgovereenkomst (hierna te noemen 'de overeenkomst') met betrekking tot het zorgaanbod.
2.2. Deze algemene voorwaarden treden niet in de plaats van wettelijke regelingen.
Artikel 3. Bekendmaking algemene voorwaarden
3.1. Certuz overhandigt de algemene voorwaarden aan de cliënt voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de overeenkomst.
3.2. Op verzoek van de cliënt licht Certuz de algemene voorwaarden mondeling toe.
Artikel 4. Afwijking van de algemene voorwaarden
4.1. Certuz kan niet afwijken van deze algemene voorwaarden, tenzij dat uitdrukkelijk is overeengekomen met de cliënt en de afwijking niet in diens nadeel is. Afwijkingen dienen schriftelijk te zijn overeengekomen.
Artikel 5. Duidelijke informatie
5.1. Steeds als Certuz de cliënt informatie verschaft, doet hij dit op een voor de cliënt geschikt niveau.
5.2. Als Certuz de informatie elektronisch verschaft, vergewist hij zich ervan dat de cliënt deze informatie kan ontvangen.
5.3. Als het belang van de cliënt dit vereist, dient Certuz de betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de cliënt.
5.4. Certuz zorgt ervoor dat de cliënt of diens vertegenwoordiger gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 6. Bevoegdheden van de vertegenwoordiger
6.1. De vertegenwoordiger treedt alleen in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt ter zake wilsonbekwaam is.
Hoofdstuk 2. Informatie
Artikel 7. De intake
7.1. Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst biedt Certuz de cliënt informatie aan over tenminste de volgende punten:
- de vormen van begeleiding die Certuz kan bieden, de gevolgen van een nieuwe indicatie als deze lichtere of zwaardere begeleiding noodzakelijk maakt en de mogelijkheid van beëindiging vóór afloop van de indicatie als de begeleiding niet langer nodig is;
- de procedure ter verkrijging van een nieuwe indicatie en de mogelijkheid dit door Certuz te laten verzorgen en de gevolgen daarvan;
- het doorgeven van een contactpersoon en de mogelijkheid tot het aanstellen van een vertegenwoordiger en de wettelijke regels die daarop betrekking hebben;
- de procedure rond het opstellen van een zorgplan;
- de bereikbaarheid van de organisatie in geval van een noodsituatie;
- de mogelijkheid om (woon)wensen van de cliënt te honoreren;
- de huisregels;
- de cliëntenraad;
- het beleid ten aanzien van ethische en levensbeschouwelijke vraagstukken;
- de klachtenregeling;
- deze algemene voorwaarden;
7.2. Als de cliënt ten tijde van het laatste gesprek voor de totstandkoming van de overeenkomst nog niet beschikt over een indicatiebesluit, verklaart hij schriftelijk dat een indicatiestelling is aangevraagd.
7.3. De cliënt informeert Certuz meteen, als hij begeleiding van andere aanbieders ontvangt.
Hoofdstuk 3. Totstandkoming Overeenkomst
Artikel 8. Totstandkoming overeenkomst
8.1. Certuz doet op basis van de intake een aanbod aan de cliënt waarin de te leveren begeleiding is beschreven.
8.2. De overeenkomst komt tot stand wanneer de cliënt het aanbod van Certuz aanvaardt. Ter bevestiging hiervan ondertekenen Certuz en de cliënt de overeenkomst.
8.3. De overeenkomst bevat in ieder geval:
- een verwijzing naar de geïndiceerde begeleiding;
- een bepaling dat het op te stellen zorgplan onderdeel uitmaakt van de overeenkomst;
- een regeling betreffende toestemming voor gebruik van gegevens van de cliënt voor kwaliteitsmeting;
- een bepaling waarin de algemene voorwaarden van toepassing worden verklaard op de overeenkomst.
Artikel 9. Zorgplanbespreking
9.1. Certuz organiseert voor aanvang van de begeleiding of zo spoedig mogelijk daarna een bespreking met de cliënt. Daarbij komen aan de orde:
- de doelen van de cliënt voor een bepaalde periode en de wijze waarop Certuz en de cliënt deze doelen trachten te bereiken;
- de begeleider die voor de verschillende onderdelen van de begeleiding verantwoordelijk zijn, de wijze waarop afstemming plaatsvindt en wie de cliënt op de afstemming kan aanspreken;
- de wijze waarop de cliënt zijn leven wenst in te richten en de ondersteuning die de cliënt daarbij van Certuz zal ontvangen;
- de frequentie (tenminste twee maal per jaar) waarmee en de omstandigheden waaronder de afspraken zullen worden geëvalueerd en bijgewerkt.
9.2. Bij de bespreking van de wijze waarop de cliënt zijn leven wenst in te richten en de ondersteuning die de cliënt daarbij van Certuz zal ontvangen, wordt in ieder geval aandacht besteed aan:
- de domeinen van de zelfredzaamheidsmatrix;
- een respectvolle bejegening, passend bij de eigenheid van de cliënt, en een veilige en aangename leefsfeer;
- mogelijkheden voor de cliënt tot het beleven van en leven overeenkomstig zijn godsdienst of levensovertuiging.
9.3. Certuz respecteert een weloverwogen wens van de cliënt met betrekking tot de wijze waarop hij zijn leven wenst in te richten, tenzij dit in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd in verband met:
- beperkingen die voor de cliënt gelden op grond van het bepaalde bij of krachtens een andere wet dan wel de lichamelijke en geestelijke mogelijkheden en beperkingen van de cliënt;
- de verplichting tot het verlenen van de begeleiding van een goed hulpverlener, mits de betrokken professionele begeleider daarover een andere professionele begeleider heeft geraadpleegd;
- de rechten van andere cliënten of een goede en ordelijke gang van zaken.
9.4. Certuz is niet gehouden tot meer dan overeenkomt met het indicatiebesluit en met hetgeen door of namens de cliënt is overeengekomen ter zake van aard, inhoud en omvang van de begeleiding en het verblijf.
Artikel 10. Vertegenwoordiging
10.1. De vertegenwoordiger betracht binnen zijn mandaat de zorg van een goed vertegenwoordiger en betrekt de cliënt zoveel mogelijk bij de uitvoering van zijn taak.
10.2. Als, bij verschil van mening tussen de wilsonbekwame cliënt en zijn vertegenwoordiger, de cliënt weloverwogen vasthoudt aan zijn standpunt, respecteert Certuz het standpunt van de cliënt.
10.3. Certuz en de vertegenwoordiger respecteren een schriftelijke verklaring waarin de cliënt aangeeft iets niet te willen, mits hij de verklaring heeft opgesteld toen hij wilsbekwaam was. Om gegronde redenen kan Certuz niettemin van zo’n verklaring afwijken.
Artikel 11. Zorgplan
11.1. Certuz legt binnen zes weken na de bespreking bedoeld in artikel 10. de uitkomsten daarvan vast in een zorgplan. Als de cliënt hem een persoonlijk plan heeft verstrekt betrekt hij dit bij het opstellen van het zorgplan.
11.2. Als de cliënt of diens vertegenwoordiger niet bereid waren aan de in artikel 10. bedoelde bespreking deel te nemen, houdt Certuz bij de vaststelling van het zorgplan zoveel mogelijk rekening met de bekende en veronderstelde wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt.
11.3. Certuz legt het zorgplan ter ondertekening voor aan de cliënt. Als de cliënt het zorgplan niet ondertekent omdat de gemaakte afspraken hierin zijns inziens niet goed zijn weergegeven, vindt overleg plaats tussen cliënt en begeleider en past Certuz het zorgplan zo nodig aan. Als geen overeenstemming wordt bereikt over het zorgplan of de cliënt om een andere reden het zorgplan niet ondertekent dan vermeldt Certuz dit in het zorgplan. De cliënt kan alleen wijzigingen aanbrengen op grond van foutieve feitelijkheden of zaken die gelet op het doel van de professionele relatie niet ter zake zijn.
11.4. Certuz verstrekt de cliënt een afschrift van het zorgplan.
Hoofdstuk 5. Privacy
Artikel 12. Algemeen
12.1 Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Artikel 13 Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
13.1. Certuz moet toestemming krijgen van de cliënt:
- als er verrichtingen worden uitgevoerd waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht dat die door de cliënt als inbreuk op zijn privacy kunnen worden ervaren en deze kunnen worden geobserveerd door anderen dan de cliënt;
- als er foto’s of audiovisuele opnamen worden gemaakt ten behoeve van publicatie.
13.2. Onder ‘anderen’ zoals bedoeld in lid 1 wordt niet verstaan:
- degenen van wie de medewerking bij de uitvoering van de verrichting noodzakelijk is;
- de vertegenwoordiger.
13.3. Als Certuz bij een gesprek een begeleider in opleiding of stagiaire aanwezig wil laten zijn, moet hij daarvoor toestemming krijgen van de cliënt.
Artikel 14. Bewaren van gegevens
14.1. Als Certuz inhoudelijke gegevens over de cliënt vastlegt, blijven deze gegevens te allen tijde ter beschikking van zowel Certuz als de cliënt.
14.2. Bij beëindiging van de overeenkomst bewaart Certuz de gegevens en krijgt de cliënt een kopie als hij dat wil. Voor de gegevens bedoeld in artikel 7:454 van het Burgerlijk Wetboek gelden de daar bepaalde bewaartermijnen en de rechten van cliënten ten aanzien van correctie. Voor andere gegevens gelden de normen genoemd in en/of voortvloeiend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
14.3. Certuz vernietigt de gegevens binnen drie maanden na een daartoe strekkend verzoek van de cliënt. Dit geldt niet voor zover het verzoek gegevens betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de cliënt en voor zover het bepaalde bij of krachtens de wet zich daartegen verzet.
Artikel 15. Gegevensverstrekking en verlening van inzage door Certuz aan derden
15.1. Certuz verstrekt zonder de schriftelijke toestemming van de cliënt geen (inzage in) gegevens over de cliënt aan derden, behalve ter voldoening aan een wettelijke verplichting.
15.2. Onder ‘derden’ als bedoeld in het eerste lid wordt niet verstaan:
- degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst voor zover de verstrekking van gegevens en inzage noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden;
- de vertegenwoordiger voor zover de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taken.
15.3. Na onverhoopt overlijden van de cliënt geeft Certuz desgevraagd inzage in de zorginhoudelijke gegevens aan de nabestaanden voor zover de executeur testamentair daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
15.4. Certuz instrueert individuele begeleiders over hun geheimhoudingsplicht en stelt de cliënt hiervan op de hoogte.
Artikel 16. Medewerking aan wetenschappelijk onderzoek en onderwijs
16.1. Telkens als Certuz de cliënt wil betrekken bij wetenschappelijk onderzoek, moet hij daarvoor toestemming hebben van de cliënt.
16.2. Certuz informeert de cliënt over het doel van het wetenschappelijk onderzoek en de risico’s van medewerking eraan.
Hoofdstuk 6. Kwaliteit en veiligheid
Artikel 17. Begeleiding
17.1. Certuz levert zorg met inachtneming van de normen zoals die door representatieve organisaties van in ieder geval zorgaanbieders in overleg met de Inspectie Gezondheidszorg zijn vastgesteld.
17.2. Certuz zorgt ervoor dat alle begeleiders die binnen de organisatie van Certuz of in opdracht van Certuz zorg verlenen aan de cliënt:
- hiertoe te allen tijde bevoegd en bekwaam zijn;
- in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), niet ouder dan 3 jaar;
- handelen overeenkomstig de voor de professionele zorgverleners geldende professionele standaarden waaronder de richtlijnen van de beroepsgroep. Afwijking van de professionele standaard moet Certuz motiveren en aan de cliënt uitleggen. Certuz maakt aantekening van de afwijking en van de uitleg aan de cliënt in het zorgplan.
17.3. Certuz zorgt voor continuïteit van de zorg.
Artikel 18. Veiligheid
18.1. Certuz beschikt over een Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling die is opgesteld volgens de landelijke richtlijnen.
18.2. Alle personeelsleden zijn bekend met deze Meldcode en weten hem te hanteren.
18.3. Certuz beschikt over een procedure voor het melden, doormelden en opvolgen van incidenten en calamiteiten, een MIC-procedure.
18.4. Alle personeelsleden zijn bekend met deze MIC-procedure en weten hem te hanteren.
18.5. De Meldcode en de MIC-procedure zijn geborgd in het Elektronisch Cliëntdossier (Zilliz).
Artikel 19. Afstemming (één cliënt - meer begeleiders)
19.1. Binnen de organisatie van Certuz:
- Als een cliënt te maken heeft met twee of meer begeleiders die binnen de organisatie van Certuz of in opdracht van Certuz werken, zorgt Certuz dat alle betrokken begeleiders:
- elkaar informeren en bevragen over relevante gegevens van de cliënt;
- de cliënt tijdig doorverwijzen naar een andere begeleider voor zover de begeleiding buiten de bevoegdheid of deskundigheid van eerstgenoemde begeleider valt, of op verzoek van de cliënt;
- met elkaar periodiek overleggen over de cliënt;
- bij overdracht van de cliënt aan een andere begeleider, alle relevante gegevens doorgeven en de cliënt daarover informeren.
- Certuz zorgt ervoor dat voor de cliënt te allen tijde duidelijk is:
- wie waarvoor verantwoordelijk is;
- wie het aanspreekpunt is voor vragen van de cliënt, diens vertegenwoordiger en familieleden.
19.2. Binnen en buiten de organisatie van Certuz
- Als een cliënt te maken heeft met twee of meer begeleiders waarvan tenminste één niet binnen de organisatie van Certuz of in opdracht van Certuz werkt, zorgt Certuz ervoor dat:
- wie waarvoor verantwoordelijk is;
- de taken en verantwoordelijkheden rond de begeleiding aan de cliënt tussen de betrokken begeleiders zijn verdeeld;
- afstemming en informatie-uitwisseling tussen de betrokken begeleiders met toestemming van de cliënt plaatsvindt, waarbij de ervaringen van de cliënt worden meegenomen.
Artikel 20. Incidenten
20.1. Zo spoedig mogelijk na een incident waarbij een cliënt betrokken is, spreekt Certuz met de betreffende cliënt over:
- de aard en de oorzaak van het incident;
- of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten te voorkomen.
20.2. Als een incident gevolgen heeft voor de gezondheidstoestand van de cliënt, bespreekt Certuz de voor de aanpak daarvan mogelijke behandelingsalternatieven met de cliënt.
20.3. Certuz verleent begeleiding teneinde de gevolgen van het incident voor de cliënt te beperken.
Artikel 21. Begeleiding voor persoonlijke eigendommen
21.1. Certuz zorgt ervoor dat degenen die onder haar verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de begeleiding van de cliënt, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen.
Hoofdstuk 7. Verblijf
Artikel 22. Gebruik woonruimte
22.1. De cliënt mag zonder schriftelijke toestemming van Certuz de woonruimte niet in gebruik geven aan derden.
22.2. De cliënt mag zonder schriftelijke toestemming van Certuz geen ingrijpende veranderingen aanbrengen aan de woonruimte. Certuz zal toestemming weigeren als hij door de veranderingen geen begeleiding meer kan verlenen aan de cliënt of aan een volgende bewoner.
22.3. Begeleiders, andere personen werkzaam bij of in opdracht van Certuz en vrijwilligers van Certuz hebben geen toegang tot de woonruimte zonder toestemming van de cliënt, behalve als dat noodzakelijk is voor de veiligheid of de gezondheid van de cliënt.
Artikel 23. Onderhoud woonruimte
23.1. De cliënt zorgt ervoor dat hij de woonruimte goed onderhoudt. Dit geldt ook voor de inventaris die eigendom is van Certuz.
23.2. De cliënt werkt mee aan het onderhoud van zijn woonruimte. Certuz houdt daarbij zoveel mogelijk rekening met de wensen van de cliënt.
23.3. Als de cliënt opzettelijk schade heeft toegebracht aan de woonruimte of aan de inventaris die eigendom is van Certuz, verhaalt Certuz de schade op de cliënt.
Artikel 24. Bezoek
24.1. De cliënt mag bezoek ontvangen wanneer hij dat wil, mits ook het bezoek zich houdt aan het bepaalde in artikel 28, vierde en zesde lid.
24.2. Certuz zorgt ervoor dat hierbij de persoonlijke levenssfeer van de cliënt, de bezoeker en de overige bewoners wordt gewaarborgd.
Artikel 25. Verhuizing binnen of buiten de locatie
25.1. Bij een voornemen van Certuz tot overplaatsing van de cliënt neemt Certuz grote zorgvuldigheid in acht. Certuz informeert de cliënt tijdig over de redenen die aan het voorgenomen besluit tot overplaatsing ten grondslag liggen en over de procedure.
25.2. Als de cliënt zelf te kennen geeft binnen één locatie overgeplaatst te willen worden, werkt Certuz daar naar vermogen aan mee. De kosten van de overplaatsing zijn in dat geval voor rekening van de cliënt.
Hoofdstuk 8. Verplichtingen van de cliënt
Artikel 26. Verplichtingen van de cliënt
26.1. Elke cliënt legitimeert zich voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst en gedurende de looptijd van de overeenkomst op verzoek van Certuz met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs.
26.2. Bij de intake geeft de cliënt de naam en de bereikbaarheidsgegevens op van een contactpersoon en, indien van toepassing, van de persoon die door de rechter is aangewezen dan wel door de cliënt schriftelijk is gemachtigd in zijn plaats te treden.
26.3. De cliënt geeft Certuz, mede naar aanleiding van diens vragen, naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die deze redelijkerwijs voor het uitvoeren van de overeenkomst nodig heeft.
26.4. De cliënt onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of het welzijn van andere cliënten, bezoekers, begeleiders, andere personen werkzaam bij of in opdracht van Certuz en vrijwilligers.
26.5. De cliënt werkt mee aan instructies en maatregelen van Certuz gericht op de (brand)veiligheid.
26.6. De cliënt houdt zich aan de huisregels.
26.7. De cliënt verleent alle noodzakelijke medewerking om Certuz in staat te stellen de begeleiding te leveren conform regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden.
26.8. De cliënt moet begeleiders en andere personen werkzaam bij of in opdracht van Certuz de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het zorgplan of zoals vereist in het kader van veiligheid.
26.9. Zodra de cliënt begeleiding ontvangt van een andere aanbieder, informeert hij Certuz daarover.
26.10. De cliënt moet met spoed melding maken van door hem geconstateerde schade.
Certuz levert momenteel geen zorg met verblijf, maar is dat wel van plan. Daarom zijn deze bepalingen al in de Algemene Voorwaarden opgenomen.
Hoofdstuk 9. Betaling
Artikel 27. Betaling
27.1. Betalingen voor verrichte begeleiding komen hetzij rechtstreeks, hetzij via de Sociale Verzekeringsbank van de gemeente (WMO en Jeugdwet) of van het zorgkantoor (WLZ).
27.2. Voor betalingen voor anderszins verrichte diensten of geleverde zaken stuurt Certuz een factuur aan de cliënt.
27.3. Certuz stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de cliënt de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.
27.4. Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald, is Certuz gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente. De incassokosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke kosten.
Hoofdstuk 10. Nieuwe indicatie
Artikel 28. Procedure aanvragen nieuwe indicatie
28.1. Als Certuz constateert dat de geldende indicatie niet meer voldoet voor de benodigde begeleiding of de geldigheidstermijn verloopt, heeft Certuz een gesprek met de cliënt met het oog op indiening van een aanvraag voor een nieuwe indicatie.
28.2. Tijdens dit gesprek:
- legt Certuz uit waarom het noodzakelijk is dat de cliënt tijdig over een nieuwe indicatie beschikt;
- legt Certuz uit dat door middel van dit gesprek een aanvraag voor begeleiding bij de gemeente of het zorgkantoor ingediend wordt;
- geeft Certuz gemotiveerd aan in hoeverre zij de nodige begeleiding kan blijven verlenen en wat de gevolgen zijn voor de cliënt. Certuz maakt een schriftelijk verslag van dit gesprek en verstrekt een kopie daarvan aan de cliënt.
28.3. Certuz stelt de cliënt uitdrukkelijk in de gelegenheid een bedenktijd van twee weken in acht te nemen, als deze daar behoefte aan heeft.
Hoofdstuk 11. Beëindiging van de overeenkomst
Artikel 29. Beëindiging van de overeenkomst
29.1. De overeenkomst eindigt:
- door overlijden van de cliënt;
- bij wederzijds goedvinden;
- na eenzijdige schriftelijke opzegging van de overeenkomst door de cliënt of Certuz, met inachtneming van het bepaalde in artikel 32;
- ingeval van ontbinding door de rechter.
29.2. Certuz beschikt over een Procedure Zorgbeëindiging, waarin de rechten van de cliënt gewaarborgd worden.
Artikel 30. Overlijden
30.1. Certuz is gerechtigd om de woonruimte na het overlijden van de cliënt te ontruimen en de daarin aanwezige goederen gedurende maximaal drie maanden op te slaan als deze goederen niet door erfgenamen van de cliënt zijn verwijderd binnen een door Certuz en de erfgenamen afgesproken periode van 7 dagen. In onderling overleg kan van de hier genoemde periodes worden afgeweken. Certuz mag voor het opslaan van de goederen een redelijke vergoeding in rekening brengen.
30.2. Wanneer er sprake is van de situatie dat er geen erfgenamen (bekend) zijn, kan Certuz dit melden aan een notaris of aan het Rijksvastgoed- en ontwikkelbedrijf (RVOB).
Artikel 31. Opzegging algemeen
31.1. De cliënt kan de overeenkomst te allen tijde zonder opgaaf van redenen opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van één maand geldend vanaf de dag van de opzegging.
31.2. Certuz kan de overeenkomst slechts opzeggen met inachtneming van het in artikel 32 bepaalde.
Artikel 32. Opzegging door Certuz
32.1. Certuz kan de overeenkomst uitsluitend opzeggen:
- als Certuz de begeleiding passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet mag verlenen, omdat Certuz geen toelating heeft op grond van de WMO of de WLZ voor de geïndiceerde begeleiding en de cliënt wenst geen gebruik te maken van de mogelijkheid om een persoonsgebonden budget (PGB) aan te vragen. In dat geval gelden de volgende vereisten voor opzegging:
- Certuz neemt een redelijke opzegtermijn in acht;
- Certuz heeft al bij de intake aan de cliënt duidelijk gemaakt welke vormen van begeleiding zij wel en niet verleent;
- Certuz spant zich in om voor de cliënt een passend alternatief te vinden.
- Certuz neemt een redelijke opzegtermijn in acht;
- als Certuz de begeleiding passend bij het nieuwe indicatiebesluit niet kan verlenen, omdat Certuz niet de hiervoor benodigde deskundigheid heeft. In dat geval gelden de vereisten voor opzegging als genoemd onder a;
- als de begeleiding niet langer nodig is, terwijl de indicatie nog loopt. In dat geval gelden de volgende vereisten voor opzegging:
- Certuz neemt een redelijke opzegtermijn in acht;
- Certuz heeft al bij de intake aan de cliënt duidelijk gemaakt dat de overeenkomst eerder kan worden beëindigd dan de indicatie aangeeft;
- Certuz heeft de cliënt gewezen op de mogelijkheid van een second opinion over het al dan niet langer nodig zijn van de begeleiding.
- Certuz neemt een redelijke opzegtermijn in acht;
- om gewichtige redenen, mits is voldaan aan de volgende voorwaarden:
- Certuz heeft de gronden waarop de voorgenomen opzegging berust met de cliënt besproken;
- Certuz heeft de cliënt een passend alternatief aangeboden;
- Certuz heeft de cliënt gewezen op de mogelijkheid een klacht in te dienen;
- Certuz neemt een redelijke opzegtermijn in acht.
- Certuz heeft de gronden waarop de voorgenomen opzegging berust met de cliënt besproken;
32.3. Certuz mag voor het opslaan van de goederen een redelijke vergoeding in rekening brengen.
Artikel 33. Informatie bij beëindiging
33.1. Bij beëindiging van de overeenkomst als omschreven in artikel 33 onder b en c vindt een gesprek plaats tussen de cliënt en een hiertoe bevoegde, door Certuz aangewezen functionaris waarbij de voor de begeleiding noodzakelijke instructies aan de orde komen. Dit gesprek omvat in ieder geval:
- aan welke instantie/begeleider door Certuz informatie wordt gegeven en welke informatie dit betreft;
- informatie over afspraken die Certuz met derden heeft gemaakt met betrekking tot de zorg.
33.2. Voor zover nodig worden de instructies schriftelijk meegegeven.
Hoofdstuk 12. Klachten en geschillen
Artikel 34. Klachtenregeling
34.1. Certuz is aangesloten bij het digitale platform www.erisietsmisgegaan.nl voor de afhandeling van klachten die niet in onderling overleg binnen Certuz op een voor de cliënt afdoende wijze kunnen worden opgelost.
34.2. Cliënten kunnen hun klachten hier voorleggen aan een ervaren klachtenfunctionaris en gebruik maken van de diensten van een mediator. Voor de cliënt zijn hier geen kosten aan verbonden.
34.3. Certuz is verder aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen. Bij onoplosbare geschillen kunnen zowel de cliënt als Certuz gebruik maken van deze geschillencommissie.
Hoofdstuk 13. Overige
Artikel 35. Wijziging
35.1. Deze algemene voorwaarden kunnen door Certuz worden gewijzigd.
35.2. Wijzigingen treden 30 dagen na de dag waarop ze aan de cliënten zijn meegedeeld in werking, tenzij in de bekendmaking een latere datum van inwerkingtreding is vermeld. Wijzigingen die rechtstreeks voortvloeien uit wijzigingen in wet- en regelgeving treden in werking op het moment van wijziging van de desbetreffende bepaling in de wet- en regelgeving, tenzij Certuz in de bekendmaking een andere datum van inwerkingtreding vermeldt.
35.3. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van op het moment van wijziging reeds bestaande overeenkomsten.